Loading...
STYLING

VAD ÄR STYLING OCH VARFÖR ÄR DET VIKTIGT VID EN BOSTADSAFFÄR?

Styling inför försäljning är att framhäva bostaden från dess bästa sida, men hur gör vi det i verkligheten? Vi har försökt att tänka igenom alla begrepp och argument vi slänger oss med, och förklara vad vi egentligen menar.

Vi inreder kvadratsmart och visar vilka funktioner som ryms och kan maximeras i varje unik bostad. Detta kan i praktiken innebära att vi byter ut den stora mörka soffan med schäslong mot en nättare, så får vi helt plötsligt plats med en matplatsdel i vardagsrummet också.  Vid varje styling finns det flera liknande förbättringar vi kan göra, vilket i sin tur gör det lättare för den potentiella köparen att se vilka möjligheter som finns, och därmed ökar chansen att spekulanten kan se sig själv bo där, och sedan lägger ett bud.

De allra flesta av oss inreder personligt efter sitt egen tycke och smak och vad man själv gillar att göra i sin lägenhet. Någon kanske älskar färgen rött och har målat det överallt, någon gillar att ha kompisar över på Tv-spel, och någon är konstnär och har sina egna verk i hela bostaden. En annan kanske flyttade in i sin tvåa själv för länge sedan, fick därefter en sambo och två barn, och har under tiden anpassat inredningen till rådande livssituation.

Vid en försäljning vill man att spekulanterna ska se sig själva i bostaden, snarare än att se den nuvarande ägaren i inredningen. Därför anpassar vi inredningen på så sätt att den ska kunna tilltala så många som möjligt. Det är också viktigt att anpassa till målgrupp. Tror vi att en barnfamilj ska flytta in, inreder vi naturligtvis barnrum. Vi anpassar också stil efter målgrupp. En etta i Majorna får ett annat uttryck än en våning i Linné.

När vi får fler kunder att känna att bostaden passar deras livssituation, ökar chansen för fler bud.

Våra hem inreds ofta allt eftersom under åren som går, och det sker inte alltid med någon särskild tanke. Något ärver man, något skaffar man när det uppkommer ett akut behov, eller så köper man något man älskar men som inte riktigt passar in med resten av bostaden. En bostad som inte är stylad kan lätt kännas rörig och spretig.

Vid en styling skapar vi en röd tråd genom hela bostaden. Man ska få samma känsla när man tittar på bilder eller går på visning i varje rum. Det kan handla om att samma träslag, färger eller textilier återkommer i varje miljö. Det är också viktigt att anpassa till hur bostaden faktiskt ser ut och när huset är byggt. Är det ett exempelvis ett funkishus som stylas väljer vi möbler och inredningsdetaljer som plockar upp det stramare uttrycket som var vanligt på 30- och 40-talet.

Vid en styling inreder vi både för att få bra bilder och för att lägenheten ska kännas bra på visning. När man inreder för att få bra bilder måste man alltid tänka ett steg längre än i verkligheten. Alla vinklar som ska fotograferas behöver stylas för att bilden ska få ett djup och kännas behaglig och intressant. Var man exempelvis lägger mattor och hur man hänger upp tavlor är mycket viktigt för hur bilderna sedan blir. Detta är väldigt svårt att få till om man är ovan.

Vid en försäljning är bilderna på Hemnet avgörande för att få många spekulanter att komma på visning. Ju fler spekulanter som kommer, ju större chans att det blir en bra budgivning.

Som stylister har vi också koll på vilka trender gäller nu och vilka trender som är på gång. När bloggare och magasin skriver om bostäder vi stylar och bilder från bostaden sedan sprids i sociala medier ser vi det som en chans att nå ytterligare spekulanter. Ibland kanske den slutgiltige köparen egentligen inte letade just i det området, men fick upp ögonen för bostaden just för att bilderna och presentationen var så pass attraherande.

Varje bostad är unik och har något extra som är värt att framhäva. Det kan vara uteplatsen, det sociala vardagsrummet, det rymliga köket eller kanske de bevarade originaldetaljerna som gör en bostad speciell. När man bott i sitt hus eller lägenhet ett tag kan det vara svårt att se vad som faktiskt är speciellt med sin egen bostad. Man blir ofta hemmablind.

Vi tar alltid fasta vid något och bygger upp en känsla efter det. Det kan exempelvis vara en väldigt speciell och vacker gul kakelugn. Det vi i praktiken då kan göra är att plocka upp den gula färgen och låter den återkomma även i andra rum. Vi tänker sedan ut den bästa vinkeln att fotografera kakelugnen ur och möblerar och hänger tavlor så att det blir en fin bild som förhoppningsvis sedan sprids i sociala medier och gör att hela bostaden får extra uppmärksamhet. När man sedan kommer till bostaden är möbleringen sådan att spekulanten själv kan tänka sig in i hur härligt det skulle vara att sitta vid just denna kakelugn och läsa en bok och dricka en kopp te.

Är en styling värd investeringen?

En del kunder vi träffar känner sig ibland osäkra om det är värt att investera i en styling eller om man hellre ska lägga lite pengar på inköp och göra stylingen själv. Särskilt kunder som aldrig tidigare använt sig av styling kan vara osäkra om en styling verkligen är värd investeringen. Man ser mer till kostnaden snarare än till värdet av tjänsten.

Hur mycket en styling är värd är tyvärr omöjligt att svara på, men vi är övertygade om att om man ska sälja sin bostad till maxpris så måste också bostaden vara presenterad på allra bästa sätt. I tuffare tider kanske det inte ens handlar om att sälja till maxpris, utan faktiskt att få sin bostad såld överhuvudtaget. Även här är vi övertygade om att presentationen av bostaden är avgörande.

En bostadsförsäljning kan vara en livets största affär, och när styling används kan man vara trygg med att bostaden presenteras på bästa sätt.

Bra presentation = fler spekulanter = fler bud = större vinst till säljaren.